Stel, je moet je scriptie of opdracht herkansen… Heel vervelend, maar je gaat ervoor! Het is een spannende periode, want dit is je laatste kans. Samen zorgen wij ervoor dat jij je herkansing helemaal gaat rocken. Wij begrijpen hoe uitdagend en stressvol het kan zijn om een herkansing te moeten doen voor je afstuderen. Of je nu worstelt met een specifiek vak of gewoon extra ondersteuning nodig hebt, wij zijn hier om je te helpen. Hier zijn enkele waardevolle tips om je voor te bereiden op je herkansing en deze succesvol af te studeren. Onze collega’s geven jou de beste tips!

 

Tip 1:
Niels: “Slaap goed van tevoren, dat vermindert stress! Het klinkt cliché, maar een dag van tevoren alles nog erin stampen brengt te veel stress met zich mee. Tijdens een herkansingsperiode kan het verleidelijk zijn om lange nachten door te studeren, maar goede slaap is essentieel. Probeer daarom cafeïne en suikerhoudende dranken voor het slapengaan te vermijden. Hoe verleidelijk de bakkies koffie of enerydrinks ook zijn, je kan het beter niet doen!”

 

Tip 2:
Evy: “Kijk goed naar de feedback die je hebt gekregen. Vaak zijn er eenvoudige aanpassingen te maken in je opdracht of scriptie die je veel punten kunnen opleveren. Door de gegeven feedback en opmerkingen goed te verwerken, kun je je werk verbeteren en je kans op slagen vergroten. Neem de tijd om je resultaten te bekijken. Begrijp waar je fouten hebt gemaakt en waarom. Was het een gebrek aan kennis, een fout in het tijdsbeheer of iets anders? Door te begrijpen waar het mis ging, kun je gerichter studeren of je opdracht herschrijven.”

 

Tip 3:
Sebastiaan: “Laat het over je heen komen, meer dan je best kan je niet doen! Proberen het te benaderen zoals ieder ander examen of onderzoek. Het is normaal om je gestrest of teleurgesteld te voelen na het niet halen van een examen of het afstuderen. Het belangrijkste is om positief te blijven en te beseffen dat een herkansing een tweede kans is om te slagen. Focus op wat je kunt doen om je voor te bereiden en verbeter je aanpak.”

 

Tips 4:
Thomas: “Pak je rustmomenten en probeer iets voor jezelf te vinden waar jij rustig van wordt. Dit kan voor de een sporten zijn en voor de ander bijvoorbeeld mediteren. Gebruik technieken zoals meditatie, diepe ademhaling of yoga om stress en angst te verminderen. Begin de dag met een work-out in de sportschool of houd een dagboek bij voor het slapengaan. Dit kan je helpen om je gedachten te ordenen en los te laten.”

 

Tip 5:
Rick: “Ga plannen! Het is je laatste kans, dus is het mega belangrijk om een planning te maken. Zorg daarnaast ook voor een vast ritme. Ga rond dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Zorg ervoor dat je studietijd goed gepland is, zodat je niet het gevoel hebt dat je tot laat in de nacht moet studeren. Een goed georganiseerd schema kan ervoor zorgen dat je genoeg tijd hebt om te studeren én voldoende te slapen.”

 

Voor iedereen werken deze tips natuurlijk iets anders. We hopen jou met deze tips op weg te helpen. Haal je straks je herkansing en ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Neem contact op met een van onze collega’s!