We zijn altijd op zoek naar enthousiaste professionals die hun carrière een nieuwe richting willen geven, net zoals Chris. Hij is onlangs bij ons begonnen als Inside Sales Representative. Chris is 29 jaar oud en heeft een interessante carrièreswitch gemaakt. Ooit begon hij als horecamanager en ondernemer, maar ontdekte al snel dat de horeca niet zijn ware passie was. Na zijn studie International Business en een aantal jaren in de technische sector, kwam hij via ons gelukkig juist terecht. Het warme ontvangst door zijn nieuwe team en het bijzondere inwerktraject in Londen maakten zijn start in zijn nieuwe functie tot een topervaring. Chris deelt graag zijn verhaal over hoe hij via HYP Technical zijn ideale baan vond.
Van horecamanager naar Inside Sales?
Mijn functie als Inside Sales Representative sluit niet direct aan op mijn studieachtergrond. Ik begon ooit als horecamanager en ondernemer, maar ik kwam er al snel achter dat de horeca niet helemaal mijn ding is. Ondanks dat ik mijn diploma heb gehaald, besloot ik een andere richting in te slaan en koos ik voor International Business. Het internationale zakelijke aspect sprak me veel meer aan. Tijdens mijn stage in het derde jaar kreeg ik een baan aangeboden in de technische sector, waar ik begon als customer service medewerker. Al snel verschoof mijn rol naar accountmanagement en relatiebeheer. De technische sector beviel me direct goed, mede omdat het mooi aansluit bij mijn persoonlijke interesses zoals het sleutelen aan brommers en auto’s. Ik hou ervan om bezig te zijn met dingen die ik leuk vind en dit kwam in mijn werk goed van pas.
Hoe was je inwerktraject in Engeland?
Een belangrijk onderdeel van mijn inwerktraject was een kennismaking in Londen. Dit was een logische keuze, aangezien het hoofdkantoor van ons bedrijf in Londen gevestigd is. Op mijn eerste dag arriveerde ik met een groep nieuwe collega’s in de Engelse hoofdstad. Het doel hiervan was om en inhaalslag te maken voor de professionaliseringsstappen die het bedrijf aan het zetten is. Het was een super toffe ervaring, er kwam enorm veel informatie op me af, maar ik zou het zo weer doen.
Wat vond je van het proces bij ons?
Ik ben eigenlijk benaderd door Rik. Mijn tijdelijke contract bij mijn vorige werkgever liep bijna af en ik had mijn profiel weer opengezet op Indeed en LinkedIn. Ik was op zoek naar een nieuw avontuur en kwam zo in contact met jullie. Hoewel ik al vaker met uitzendbureaus en detacheringsbureaus heb gesproken, had ik nog nooit daadwerkelijk via een detacheringsbureau gewerkt. In mijn sollicitatiegesprek gaf ik aan dat ik hier normaal liever van weg blijf, omdat ik graag direct in dienst ben bij het bedrijf. Rik wist echter een bedrijf te vinden dat direct mijn interesse wekte. De persoonlijke en professionele benadering voelde meteen goed aan, waardoor ik besloot de sprong te wagen.
Hoe werd je geholpen bij het vinden van de juiste functie?
Het proces verliep over het algemeen soepel. Hoewel er momenten waren waarop ik met meerdere contactpersonen sprak en zaken daardoor enigszins onoverzichtelijk werden, werd dit na mijn feedback snel opgepakt en goed opgelost. Sindsdien heb ik één vast contactpersoon en dat werkte voor mij een stuk beter. Het eerste gesprek vond telefonisch plaats. Daarna werd ik uitgenodigd op kantoor, waar ik uitgebreid in gesprek ging met Rik. We spraken niet alleen over mijn functie-eisen, maar ook over mijn wensen voor mijn toekomstige werkgever. Voor mij was het belangrijk dat ik een bedrijf vond waar ik niet na een jaar weer zou vertrekken. De persoonlijke klik stond bovenaan mijn lijstje.
Wat waren jouw wensen en behoeften dan met betrekking tot je nieuwe werkgever?
Ik vind het leuk om met warme sales en relatiebeheer bezig te zijn, met de focus op klantgericht werken. Op basis van mijn wensen en ervaring stelde HYP Technical een profiel op. Ze hadden een aantal bedrijven voor me in gedachten waar ik ook direct aansluiting zag. Het bedrijf waar ik nu werk, voelde meteen als de beste match. Qua voorwaarden had ik vooral wensen op het gebied van salaris, vervoer en aanvullend pensioen. Dit werd allemaal netjes besproken. Er is mij hulp aanboden voor de sollicitatievoorbereiding, maar ik gaf aan dat ik dat zelf wel in de hand had. Ik sta stevig in mijn schoenen en weet wat ik kan. Toch waardeerde ik de steun die werd aangeboden, mocht ik die nodig hebben.
Hoe was de persoonlijke begeleiding en nazorg?
Wat ik erg fijn vond aan de samenwerking was de persoonlijke benadering. Ik had het gevoel dat ik op elk moment even kon bellen voor een praatje. Of het nu ging over werk of gewoon over wat ik dat weekend had gedaan, het contact was altijd informeel en gezellig. Ik denk dat dit mede komt doordat het een jong bedrijf is; dat praat gewoon makkelijker. Een week voordat ik begon, belde Rik zelfs nog om te checken hoe het ging (al vergiste hij zich wel in de maand, haha!). Toch gaf dat wel aan dat ze ook nadat je start bij een nieuwe werkgever betrokken blijven en dat is erg fijn.
Wat voor tips zou je geven aan iemand die via een bemiddelingsbureau aan een baan wil beginnen?
Als ik één tip mag geven aan mensen die via een bemiddelingsbureau zoals HYP Technical op zoek gaan naar een baan, dan is het wel om eerlijk te zijn in het profielgesprek. Wees duidelijk over wat je wil en wat je verwacht. Als je niet open bent over je wensen, is het lastig om je te koppelen aan een bedrijf die bij je past.
Ben jij ook op zoek naar een nieuwe uitdaging? Stuur Rik Vlieg gerust een berichtje om samen even te sparren.