Bij ons is niet alleen Evy begonnen als Stagiaire en vervolgens gebleven als Medewerker, ook Thomas heeft een vergelijkbaar traject doorlopen. Omdat Thomas hier al wat langer werkt, heeft hij onlangs de overstap gemaakt van Recruiter naar Accountmanager. Deze verandering heeft zijn takenpakket aanzienlijk veranderd: van het focussen op kandidaten naar het vooral richten op klanten. In dit interview deelt Thomas zijn ervaringen met deze overgang. 💚

 

Als je jezelf vergelijkt met hoe je binnenkwam, hoe groot verschil is dat dan?

Ik ben twee jaar geleden begonnen. Als ik mezelf vergelijk met toen, merk ik dat ik enorm ben veranderd. Ik was vrij brutaal en wilde alles zelf doen. In de loop der tijd heb ik geleerd om hulp te vragen en soms gewoon mijn mond te houden. Elke kleine stap is een vooruitgang. Mijn takenpakket is compleet veranderd. Ik begon als Stagiair op de afdeling Recruitment, waar ik voornamelijk veel met kandidaten in contact stond. Nu ben ik overgestapt naar Accountmanagement. Ik heb veel contact met klanten en breng daar het grootste deel van mijn dag mee door.

 

Hoe ben je persoonlijk gegroeid in deze rol?

Je leert stap voor stap meer, vooral door de trainingen die je krijgt. Niet alleen van externe mensen zoals Trudy en Esther, maar ook van collega’s hier intern heb ik enorm veel geleerd. Daarnaast ben ik ook volwassener geworden, waardoor ik anders naar dingen kijk. Plus, ik vraag gewoon veel!

 

Welke trainingen hebben bijgedragen aan deze ontwikkeling?

Vooral de trainingen over het voeren van klantgesprekken, het herkennen van verschillende persoonlijkheden en hoe je het beste kunt communiceren. Ik ben zelf erg direct, maar dat werkt niet altijd even goed voor iedereen. Communicatievaardigheden zijn erg belangrijk in dit vakgebied, daarom is het fijn dat we daar trainingen voor krijgen.

 

Hoe maak je carrière binnen jouw functie?

Ik begon bij HYP Technical als Stagiair en ben daar gebleven in een bijbaan. Ik ben steeds meer dingen gaan onderzoeken, waardoor ik de ruimte kreeg om mijn eigen takenpakket vorm te geven met de dingen die ik leuk vond om te doen en waar ik goed in was. Op een gegeven moment kreeg ik interesse in het klantcontact en mocht ik een keer mee op een klantafspraak. Geleidelijk kreeg ik mijn eerste klant en konden we kijken hoe dat ging en hoe we dat konden uitbreiden. Het is geen plotselinge overgang naar een andere functie, maar het gaat echt stap voor stap. Dat maakt de overgang soepeler. Je wordt niet in het diepe gegooid.

 

Hoe gaat het maken van zo’n stap in zijn werking?

Ik denk dat het meer op basis van evaluatiegesprekken is gegaan. Ik heb het veel met Hidde en Niels gehad over mijn interesses. Mijn afstudeerstage liep ik ook bij HYP Technical. Tijdens mijn afstuderen was ik al veel meer met klanten bezig. Toen heb ik zelf aangegeven dat mijn interesse meer bij klanten lag en daardoor kreeg ik de kans binnen Accountmanagement. Ik denk niet dat zij of ik het hebben bepaald, maar dat we dat samen hebben besloten. Er was ruimte en ik had de interesse, dus ik mocht het doen.

 

Die overstap is niet gemakkelijk. Je krijgt een paar klanten mee, maar uiteindelijk moet je meer klanten vinden. Je moet dus zelf een klantbestand opbouwen, iets wat in het begin lastig kan zijn. Daarnaast was het een uitdaging voor mij om mijn prioriteiten op een rijtje te krijgen. Ik wilde dat in eerste instantie heel graag zelf doen, ik kwam er al snel achter dat dat niet ging. Hidde en Niels hebben me hier heel goed bij geholpen.

 

Wat vind je het leukste aan je baan?

Het vele contact met verschillende mensen. Dat heb je zowel in Recruitment als in Accountmanagement. Met de ene persoon kun je wat makkelijker een gesprek aangaan dan met de ander. Ik vind het langsgaan bij klanten ook tof, soms krijg je zelfs een rondleiding.